21 augusti 2016

Äppelmuffins

Kakor Muffins

Hej på er!

Dagens recept är äppelmuffins. Jag använder här samma grundrecept som till blåbärsmuffinsen som jag gjorde för ett tag sen. Riktigt bra recept som ger saftiga och studsiga muffins. Jag gjorde här en fyllning med äpple, kanel, ingefära och karamell. Om du inte känner för att göra en karamell så kan du hoppa över steg 3 och bara steka de kryddade äpplena i lite smör någon minut. När du steker äpplena så får du mycket mer smak och bättre konsistens än om du inte gör det. Jag blandade i äppelfyllningen i smeten men jag tror att det blir bättre om man lägger en klick fyllning mitt på muffinsen efter att du har hällt upp smeten i muffinsformen. Jag tror att det blir mer smak då och eftersom att smakerna inte blandas ut lika mycket.

Äppelmuffins
240 g mjöl (4 dl)
160 g socker (2 dl)
15 g bakpulver (1 msk)
10 g vaniljsocker (1 msk)
3 g salt (1/2 tsk)
55 g ägg (1)
250 g rumsvarm mjölk (2 1/2 dl)
50 g rapsolja (1/2 dl)
0,5-1 tsk malen kanel

Fyllning:
240 g äpple (ca 3)
1,5 tsk malen kanel
1/2 tsk malen torkad ingefära
60 g socker
30 g smör

Gör såhär:
1. Fyllning: Skala äpplena och skär i små tärningar
2. Lägg äpplena i en liten påse och häll även i kryddorna. Skaka runt allt i påsen så att kryddor och äpplen blandas.
3. Lägg sockret i en stekpanna och sätt på medeleffekt. Låt sockret smälta, helst utan omrörning (håll koll bara så att sockret inte bränns). När sockret har smält blandar du i smöret och sedan äpplena. Ha plattan på låg värme under tiden. När allt är blandat så tar du bort stekpannan från plattan och låter allt svalna medan du gör muffinssmeten.
4. Muffinssmet: Blanda socker, mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en bunke.
5. Vispa mjölk, ägg och olja fluffigt i en annan bunke.
6. Sikta i mjölblandningen i äggsmeten i två omgångar. Vispa på låg hastighet ihop till en fin smet.
7. Fyll muffinsformar till hälften med smet
8. Lägg en klick av äppelfyllningen mitt på smeten
9. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 18-20 minuter.
10. Pudra över lite florsocker innan servering

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress