25 februari 2016

Äppelpaj

Efterrätter Paj

Hej på er!
 
I måndags bakade jag en äppelpaj som jag har gjort några gånger innan. Jag tycker den är jättegod, mest kanske för att den verkligen smakar mycket äpple och inte bara socker som många andra äppelpajer gör. Det är en amerikansk variant där man lägger ett rutmönster uppepå pajen som ett lock. Eftersom att det är mycket äpple i så kan det lätt bli så att mycket tid går åt när man ska skala dom, kärna ur och sen dela. Lägg inte för mycket tid på detta! Jag brukar inte orka hålla på med att gröpa ur kärnhuset och sånt utan jag skär runtomkring kärnhuset vilket gör att det går väldigt fort att fixa äpplena (på bilderna nedan ser du hur jag skär bort kärnhuset). 
 
Pajdeg
150 g smör, rumstemperatur
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1 ägg
1/2 msk kallt vatten
 
Gör såhär:
1. Blanda smör, mjöl och florsocker för hand eller i matberedare. 
2. Tillsät ägget och vattnet.
3. Plasta degen och låt vila i kylen minst 30 minuter. 
 
 
Fyllning
12 Äpplen (Jag använde Granny Smith. Ta gärna ett syrligt äpple med mycket smak så att pajen verkligen smakar äpple och så blir den inte så söt)
Saft från 1 citron
ca 50 g smör
4 msk muscovadosocker (när det gäller mängden kryddor som du använder till äpplena så kan du använda mer än den mängd som står här. Jag brukar börja med detta och sedan krydda lite extra efter tycke och smak). 
2 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
 
Gör såhär:
1. Skala och dela äpplena i klyftor. Lägg i en bunke och pressa direkt på citron så att äpplena inte blir bruna.
2. Smält smöret i en stekpanna och stek på äpplena tillsammans med muscovadosocker, kanel och ingefära i två omgångar. Äpplena ska bli lite mjuka. Låt svalna på en tallrik.
 
 
Montering:
1. Dela mördegen i två delar där den ena delen består av 2/3 och den andra av 1/3. 
2. Kavla ut delen med 2/3 deg och klä en pajform med. Jag brukar rulla upp degen på kaveln när jag ska flytta över den från bänken till formen så går det lite smidigare. Skär bort ev deg som hänger över kanterna. 
3. Lägg i äpplena i formen.
4. Kavla ut resterande deg. Nu kan du antingen lägga ett heltäckande lock över äpplena och nypa ihop botten och locket längst ut i kanterna. Eller så kan du skära remsor, som jag gjorde den här gången, och gör ett rutmönster. 
5. Pensla degen med ett uppvispat ägg och strö över lite farinsocker. 
6. Grädda pajen i nedre delen av ugnen på 180°C, i ca 35 minuter eller tills den är gyllenbrun. 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress