12 februari 2017

Kuddfodral

DIY

God morgon!

Hej på er!
 
Nu i veckan så sydde jag ett Kuddfodral till en av alla mina enkla Ikea-kuddar. Det är inte speciellt svårt och inte så särskilt noga med mått och liknande heller. Själva innerkudden kostar 29:- på Ikea och tyget hittade jag i fyndlådan på Ohlssons tyger i Jönköping. Dom brukar ha småbitar av tyg för mindre summa. Den här biten på 1 meter kostade 10:- 💃
 
1. Ta måtten på hur stor kudden är. Lägg på 1 cm på ytterkanterna (sömsmån som det också kallas). Min kudde var 50x50 så då skulle måttet som jag ska klippa alltså vara 52x102 cm 
 
2. Vik tyget dubbelt, kant mot kant (alltså kortsidorna mot varandra så att du får en fyrkant typ likastor som kudden). Tänk på att du ska vända allt ut och sen så nu ska alltså den sida du vill ha utåt på kudden sen vara inåt. Alltså rätt sida på tyget ska vara inåt. Nåla ihop kanterna.
 
 

3. Sy med raksöm 1 cm in från kanterna runt de 2 sidor som inte sitter ihop. Lämna en sida kvar så att du kan lägga i kudden. Du kan sy några centimeter in på den sida som ska vara öppen så får du snyggare hörn. Klipp av hörnen något så får du snyggare hörn. 

 

4. Vänd fodralet helt och hållet ut och in så att du får de sydda kanterna på insidan. Peta lite i hörnen från insidan så att de blir snygga. Lägg i kudden i fodralet. 

 

5. Nåla ihop den kanten som inte är sydd, alltså öppningen där du stoppade i kudden. Vik först in tygkanterna lite, de som är klippa, och nåla sen ihop dom, så att du får en snygg kant utåt. Sy för hand, med små stygn, ihop den sista kanten. Sen är det klart 😊

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress