Hej på er!

Här får ni receptet på cheesecaken jag gjorde igår. Det receptet använder jag alltid nu för tiden när jag ska göra en cheesecake i ugn. Den är väldigt frisk och god och går att variera. Du kan lägga i lite citronskal eller limeskal eller annan smaksättning. 

Klassisk cheesecake i ugn

10 digestivekex
75 g smör
500 g kvarg
2 ägg
3/4 dl socker
4 dl creme fraiche
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
1. Krossa kexen. Smält smöret och blanda med kexen.
2. Platta ut kexbladningen i en springform.
3. Grädda mitt i ugnen i 7 min.
4. Vispa ihop kvarg, ägg och socker till en jämn smet.
5. Häll i formen över kexbottnen. Grädda ytterligare 25-30 minuter.
6. Låt svalna i minst 15 minuter.
7. Blanda creme fraiche, florsocker och vaniljsocker med elvisp. Bred ut på kakan.
8. Grädda i ytterligare 15-20 minuter.
Låt kallna och servera med bär.  

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress