29 oktober 2017

Grekisk pyttipanna

Mat

Hej på er!

För någon helg sen när vi var i min sommarstuga så gjorde vi grekisk pyttipanna på kvällen. Det är min absoluta favoriträtt och den som jag gör de flesta gånger som jag bara vill äta riktigt god mat. Det går snabbt att göra, kräver liten insats och är perfekt när man ska laga mat till många. 
 
Grekisk pyttipanna (8 pers)
1 kg fläskfilé 
Marinad
2 dl olivolja
2-3 msk sambal oelek
4 msk soja
1-2 msk riven ingefära
6-7 krossade vitlöksklyftor
Svartpeppar
Grönsaker
3-4 potatis/person
2 röda paprikor
2 gula paprikor
2-3 röda lökar
3-4 tomater
1-2 paket fetaost (beroende på hur mycket du gillar fetaost)
Sås
2 burkar creme fraiche
4 msk majonäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
saft från 1 lime
 
Gör såhär:
1. Putsa fläskfilén och dela i skivor. 
2. Blanda alla ingredienser till marinaden och lägg i fläskfiléskivorna i marinaden. Låt köttet ligga i marinad gärna 6 timmar. 
3. Skär grönsakerna i bitar och potatisen i klyftor. 
4. Lägg potatisen på en ugnsplåt och sätt in mitt i ugnen på 220°C i 10 minuter. 
5. Lägg på alla grönsaker och köttskivorna på potatisklyftorna. Häll över den överblivna marinaden.  Ställ tillbaka in i ugnen i ca 45 minuter tills köttet är klart och potatisen är helt mjuk. Vänta med att lägga på fetaosten tills det är 15 minuter kvar så att den inte bränns.
6. Blanda ihop alla ingredienser till såsen. 
Servera och njut!!
 
 
 
 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress